Beeldvorming over vrouwen blijft in stand door Quote 100
De Quote 100 houdt de bestaande beeldvorming over vrouwen en mannen in stand door de presentatie van de 100 selfmade miljonairs. De mannen begonnen, anders dan de organisatie beweert, wel met gespreide bedje. Ze zijn namelijk man, en dat maakt uit voor de kansen die ze kregen.
Op de lijst staan 4 vrouwen. Ze hebben namelijk 98% minder kans op financieringskapitaal van banken dan mannen. De reden: Er wordt anders naar vrouwen gekeken dan naar mannen. Dit wordt veroorzaakt door de voortdurende stroom van sprekende en schijnbaar sterke mannen op ons netvlies.
Beeld van de krachtige man die alles kan
En dat werd nog weer eens bevestigd door de beelden die de Quote 100 lieten zien. We zagen een kleurrijke foto met alleen mannen in dappere houdingen. Ze stonden met de benen wijd en stevig in de grond. Armen gekruist voor hun borst. Het hoofd omhoog. En zo houden we de beeldvorming in stand die vrouwen keer op keer op achterstand zetten. Want deze mannen weten en kunnen beter ondernemen toch?
Vrouwelijke miljonairs gebruikten mannen
Weet u nog het verhaal van Anita Roddick in Engeland? Zij leurde bij banken om financieringskapitaal voor haar business plan voor The Body Shop. Geen bank die haar een startfinanciering gunde. Toen kwam ze op het idee om haar business plan door een man in te laten dienen, en voilà, daar kwam het startkapitaal. In 1976 startte de Body Shop, Anita Roddick is inmiddels miljonair.
Deze week verscheen Eva de Mol bij Nieuwsuur. Ze is miljonair en investeerder in technologie startups. Ze haalde met haar zakenpartner zelf geld op bij investeerders. “Sommige investeerders zeiden: we hebben dit jaar al in een vrouw geïnvesteerd. En ze hoorde vaak: heel leuk wat jullie doen, maar jullie hebben echt een man nodig in jullie team. Waardoor ze op een gegeven moment haar bedrijf geloofwaardig maakte door een silhouet van een mannetje in haar organisatieschema te zetten. Daardoor mannen in haar gingen geloven. Ze vertelde bij het mannetje zonder naam en identiteit, dat die nog aangenomen moest worden. Dat verhaal vonden de mannelijke investeerders geloofwaardig genoeg.
Help vrouwen naar 50% kans
Women on Stage helpt de beeldvorming van vrouwen te verschuiven naar inhoudelijke krachtige spelers, door hen simpelweg op het podium te zeten. Als we op alle podia evenveel krachtige vrouwen als mannen afbeelden, van alle leeftijden en met elke culturele achtergrond, dan moet dat lukken. Dus hierbij plaatsen we de oproep: Kies voor een vrouwelijke spreker en bekrachtig de beeldvorming van de vrouw die net zo goed kan ondernemen als de man, zodat zij net zo veel kansen krijgt als de man!